در صورت اینکه ثبت نام نکرده اید، از اینجا ثبت نام کنید.

تنها ژن ها نیستند، غذاهایی که ما می خوریم می توانند به مغز ما آسیب برسانند.

تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۱۲/۰۸------ کد خبر ۳۱

 

به گفته خانم دکتر Lisa Mosconi، دستیار مدیر کلینیک جلوگیری از آلزایمر در دانشکده پزشکی Weill Cornell  واقع در نیویورک، رژیم غذایی ما روی مغز و سلامت آن تاثیر بسزایی داشته و حتی از زوال عقل نیز جلوگیری می کند. بنابراین چه غذاهایی باید مصرف کنیم؟

ما بعنوان عضوی از جامعه معتقدیم که مسئولیت تامین مواد غذایی لازم برای بدنمان را دارا هستیم و رژیم غذایی ما ، اندازه دور کمرمان را تعیین می کند. ولی بسیاری از ما فراموش می کنیم که مواد غذایی مصرفی ، روی مغز تاثیر گذاشته و افکار و عملکرد ما را تشکیل می دهند. من سالهای متمادی در زمینه علم عصب شناسی مطالعه داشته ام. در ابتدا بیشتر وقتم را به کند و کاو در مجله های پزشکی می پرداختم، ولی بعد از گذشت 15 سال تحقیق در این زمینه، اکثر اوقات من به خواندن کتابهای آشپزی می گذرد.

این کتابها برای علوم امروزی، لازم و ضروری هستند. در واقع مواد غذایی تبدیل به غذا شده و در نهایت مغز و بدن ما را تشکیل می دهند. غذاهایی که می خوریم به مرور زمان به مواد مغذی تبدیل شده ، وارد جریان خون شده و از آنجا به مغزمان می رسند. در حقیقت مواد غذایی جدید جانشین مواد غذایی مصرفی شده ، فعالیت سلولی را به جریان انداخته و ساختار مغز ما را تشکیل می دهند. مغز گرسنه ترین عضو بدن است که بیش از 20 درصد انرژی بدن را مصرف می کند. بعلاوه سلول های مغز ما قابل جایگزینی نمی باشند. برخلاف بقیه اعضا بدن که سلول های آن بطور منظم جایگزین می شوند، قسمت اعظم سلول های مغز تا پایان عمر با ما می مانند، یعنی به مراقبت و تغذیه بیشتری نیاز دارند.

با کمک دستگاههای تصویربرداری پزشکی و مطالعات پی در پی در علم ژنتیک، می توان متوجه شد که بعضی از مواد غذایی نقش موثری در نگهداری از سیستم عصبی داشته و مغز را از آسیب های احتمالی محافظت می کنند. این همان کاری است که من در کلینیک جلوگیری از آلزایمر در کالج Cornell Medical  در نیویورک انجام می دهم.  تعجبی ندارد که برعکس آن، غذاهایی نیز وجود دارند که برای مغز مضر بوده ، فعالیت آن را پایین آورده و خطر ابتلا به زوال مغز را بالا می برند. بنابراین برای حفظ سلامت مغز، بهتر است چه مواد غذایی در سبد روزانه خود قرار دهیم؟

اسیدهای چرب

این چربی ها شامل اسیدهای چرب اشباع نشده مثل امگا 3 می باشند. ماهی های چرب مثل سالمون، ماکرل ، کولی و ساردین ها بهترین منابع طبیعی و چربی هایی هستند که مغز در طول عمر خود به آنها نیاز دارد. دانه های کتان و چیا نیز جایگزین مناسبی برای ماهی ها هستند.

گلوکز

گلوکز نوع خاصی از کربوهیدارت است. گلوکز تنها منبع تامین انرژی برای مغز می باشد، لذا ضروری است تا میزان کافی از آن به مغز برسد. غذاهایی که گلوکز طبیعی داشته و دارای فیبر کافی برای تثبیت میزان قند خون نیز هستند شامل ریشه چغندر، میوه کیوی، غلات کامل، سیب زمینی شیرین و پیازچه می باشند. موم عسل ، شیره افرا و شکر نارگیل نیز منابع خوبی در این زمینه هستند.

ویتامین ها و مواد معدنی

شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی بخصوص آن دسته از موادی که خاصیت آنتی اکسیدان دارند ، مثل ویتامین A، ویتامین C ، ویتامین E ، سلنیوم و همچنین آهن، مس و روی. میوه ها و سبزیجات بهترین منابع طبیعی از این قبیل هستند. انواع توت ها ، پرتقال، گریپ فروت و سیب که شیرین هستند ولی شاخص گلیسمی آنها پایین است. سبزیجات با برگ سبز و از خانواده کلم مثل بروکلی، کلم، اسفناج، کلم پیچ، برگ قاصدک و همچنین سایر سبزیجات از جمله پیاز، هویج، گوجه فرنگی و کدو دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر ، مواد مغذی هستند که برای سلامت سیستم عصبی مورد نیاز می باشند. بنابراین غذاهایتان را با رنگین کمانی از این مواد تهیه کنید.

روغن زیتون

آخرین و البته مهمترین ماده غذایی، روغن زیتون است که جزو مواد ضروری و لازم برای مغز بوده و حاوی مواد ضد پیری مثل امگا 3 و ویتامین E می باشد. مخصوصا ویتامین E که از زوال عقل جلوگیری می کند. طبق مطالعات زیادی که در آمریکا و اروپا انجام شده است، در افراد مسنی که روزانه بیش از 16 میلی گرم ویتامین E مصرف می کنند، خطر ابتلا به بیماری زوال عقل به میزان 67 درصد کاهش می یابد. در ضمن ترکیب ویتامین E با ویتامین C خطر ابتلا به این بیماری را بصورت چشمگیری پایین می آورد. هردوی این ویتامین ها سلول های مغز را از تاثیرات مضر مواد سمی و رادیکال های آزاد محافظت می کنند و این در حالیست که ویتامین E عمل اکسیژن رسانی به مغز را نیز افزایش می دهد.

غذاهای ممنوع

بطور همزمان، خوردن بعضی از مواد غذایی کاملا ممنوع هستند. این غذاها شامل فست فودها، غذاهای سرخ شده مثل فیش اند چیپس، چربی ها مثل گوشت قرمز، گوشت خوک، لبنیات پرچرب و بیشتر از همه، تمام غذاهای فرآوری شده شامل مواد پخته شده با روغن ترانس، شکر تصفیه شده مثل کیک ها، بیسکوئیت ها ، چیپس، غذاهای آماده و پیتزای یخ زده و همچنین بسیاری از اسنک ها می باشند. همچنین انواع مارگارین ها و پنیرهای تجاری به همراه سایر محصولات خامه ای شکل نیز از این دسته هستند. گوشت های فراوری شده نیز مثل سالامی، سوسیس و کالباس نیز از این گروه می باشند. هرچه بیشتر این مواد غذایی را بطور مرتب مصرف کنید، خطر ابتلا به بیماری زوال عقل در شما بیشتر می شود. طبق مطالعات زیادی که انجام شده، خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که حتی به میزان 2 گرم از روغن های ترانس را بطور روزانه مصرف می کنند، دو برابر بیشتر از آنهائی است که کمتر از این میزان مصرف دارند. متاسفانه تحقیقات نشان داده است که اغلب مردم حداقل 2 گرم از این مواد را روزانه مصرف می کنند ولی طبق آزمایشات انجام شده ، اکثرا بیش از دوبرابر این مقدار را در حال مصرف هستند.

ژن ها سرنوشت شما را تعیین نمی کنند

جدای از افکار، اخلاق و حافظه انسان، رژیم غذایی نقش تعیین کننده ای را در پیری مغز و میزان خطر ابتلا به آلزایمر که شایع ترین شکل زوال عقل می باشد، بازی می کند. در حال حاضر بیماری آلزایمر ،46 میلیون انسان را در جهان گرفتار کرده و پیش بینی می شود که تا سال 2050، 130 میلیون نفر به این بیماری مبتلا شوند. زمانیکه من تحقیقاتم را در این زمینه شروع کردم، بیشتر مردم بر این باور بودند که بیماری آلزایمر در اثر ژن بد، فرایند پیری و یا هر دو آنها بوجود می آید. ولی در سال 2018 مشخص شده است که ژن ها در این خصوص تعیین کننده نیستند و فرایند پیری نیز صرفا به زوال عقل منتهی نمی شود.

اکثر مردم نمی دانند که کمتر از 1 درصد مبتلایان به آلزایمر ،بدلیل جهش ژنی به این بیماری دچار شده اند. این جهش ها به ندرت صورت می گیرند و نتیجه آن، یک شکل تهاجمی از آلزایمر است که افراد در دهه های 30، 40 و 50 سالگی از عمر خود به آن مبتلا می شوند. ولی اکثریت مردم این جهش های ژنی را ندارند و ژن ها، خطر واقعی برای آنها محسوب نمی شوند.

در حالیکه بخشی از ساختار مغز انسان به DNA مرتبط می شود، ولی کشفیات اخیر دانشمندان عصب شناس را به این باور رسانده است که ژن ها در واقع اسلحه را حمل می کنند ولی سبک زندگی است که ماشه تفنگ را می کشد. درحقیقت دانشمندان اتفاق نظر دارند که حداقل یک سوم افراد مبتلا به آلزایمر می توانستند با ارتقا سبک زندگی خود چه از طریق اصلاح تمرینات ورزشی قلبی عروقی و چه از طریق تحریکات ذهنی مغز و مهمتر از همه تغذیه خوب، از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند،

مغز انسان برای اینکه مواد غذایی خاصی را جذب کرده و براساس یک رژیم غذایی مرتبط، عملکرد داشته باشد، بیش از میلیون ها سال تکامل یافته است. حال جامعه ما نیز باید جهت مصرف مواد غذایی لازم برای مغز، خود را ارتقا دهد. این امر برای هر شخصی که علاقمند به داشتن زندگی طولانی و مغزی جوان است، لازم و ضروری می باشد. در اینصورت میلیون ها انسان در جهان وجود دارند که شانس پیرشدن را با توانایی ذهنی سالم دارا خواهند بود.

مرجع: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/feb/12/its-not-just-in-the-genes-the-foods-that-can-help-and-harm-your-brain

مترجم: رها کریمی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تگها : سبک زندگی , آهن , مواد مغذی , اسیدهای چرب , روغن زیتون , ویتامین ها و مواد معدنی , غلات کامل , چربی ها , سیستم عصبی , ماهی های چرب , لبنیات پرچرب , ویتامین C , رژیم غذایی , فرایند پیری , آلزایمر , جلوگیری از آلزایمر , مغز , زوال عقل , اندازه دور کمر , مواد غذایی مصرفی , علم عصب شناسی , مجله های پزشکی , کتابهای آشپزی , جریان خون , فعالیت سلولی , ساختار مغز , سلول های مغز , تصویربرداری پزشکی , علم ژنتیک , کلینیک جلوگیری از آلزایمر , زوال مغز , سلامت مغز , اسیدهای چرب اشباع نشده , امگا 3 , سالمون , ماکرل , کولی , ساردین , گلوکز , کربوهیدرات , گلوکز طبیعی , فیبر , میزان قند خون , ریشه چغندر , کیوی , سیب زمینی شیرین , پیازچه , موم عسل , شیره افرا , شکر نارگیل , خاصیت آنتی اکسیدان , ویتامین A , ویتامین E , سلنیوم , مس , روی , میوه ها و سبزیجات , منابع طبیعی , توت ها , پرتقال , گریپ فروت , سیب , سبزیجات با برگ سبز , کلم , بروکلی , اسفناج , کلم پیچ , برگ قاصدک , پیاز , هویج , گوجه فرنگی , کدو , مواد ضد پیری , عمل اکسیژن رسانی به مغز , غذاهای ممنوع , فست فودها , غذاهای سرخ شده , فیش اند چیپس , گوشت قرمز , گوشت خوک , غذاهای فرآوری شده , روغن ترانس , شکر تصفیه شده , کیک ها , بیسکوئیت ها , چیپس , غذاهای آماده , اسنک ها , مارگارین , پنیرهای تجاری , محصولات خامه ای شکل , ژن ها , ژن بد , مبتلایان به آلزایمر , جهش ژنی , ساختار مغز انسان , دانشمندان عصب شناس , تمرینات ورزشی قلبی عروقی , تحریکات ذهنی مغز , تغذیه خوب , مغز انسان , زندگی طولانی
ارسال نظر
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی