در صورت اینکه ثبت نام نکرده اید، از اینجا ثبت نام کنید.

مستقل خوابیدن کودک

هیچ چیزی بجز مقوله خواب ، والدین را از کودک جدا نمی کند. شما باید کودک را تشویق کنید تا بطور مستقل بخوابد. لذا در حدود شش ماهگی سعی کنید کودک در شب خواب طولانی تری را داشته باشد.

نکات قابل توجه

اگر کودک شما خواب عمیقی نداشته و شب ها زیاد نمی خوابد و یا به سختی به خواب می رود، سعی کنید راه حل های بهتری برای خواباندن او پیدا کنید.

اگر کودک به اندازه شیر می خورد، وزن گیری می کند و سلامت است، قطعا باید مدت زمان طولانی تری در شب بخوابد.

بسیاری از کودکان وقتی خسته هستند، بداخلاقی می کنند و ممکن است قبل از خواب به گریه بیافتند. او را کمی تنها بگذارید تا یاد بگیرد خودش به تنهایی بخوابد.

به مدت یک هفته یا بیشتر ساعت های شیر خوردن و خوابیدن کودک را یادداشت کنید. شما با این کار می توانید ساعت بدن کودک را پیدا کرده و مطمئن شوید که او برای خواب شبانه آمادگی لازم را دارد. در حدود شش ماهگی بسیاری از کودکان یک نوبت خواب طولانی را در صبح و سپس در اوایل بعداز ظهر تجربه می کنند و اواسط بعداز ظهر از خواب بیدار می شوند.  

نکته:  سعی کنید وقتی به اتاق کودک وارد می شوید تماس چشمی با او برقرار نکنید. آرام باشید و او را درگیر هیچگونه ارتباطی نکنید.

بعد از شیر دادن، کودک را در کنار خود نشانده و با هم کتابی را مطالعه کنید. با صدای آهسته و آرام صحبت کنید تا کودک متوجه شود که وقت خوابش رسیده است.. حتی می توانید کتاب را بعنوان یک نشانه در تخت او قرار دهید.

سپس کودک را در تخت گذاشته و در صورت تمایل شکم و سر او را نوازش کنید. آهنگی را هر شب برای او بخوانید. او از تکرار آن لذت برده و متوجه می شود که وقت خوابش رسیده است. به او بگویید که وقت خواب است و سپس اتاق را به آرامی ترک کنید.

اگر کودک گریه کرد دوباره به اتاق او برگردید ولی او را از تخت بیرون نیاورید. با مهربانی به او لبخند بزنید ولی صحبتی نکنید. دوباره اتاق را ترک کنید. اگر دوباره گریه کرد، مجددا به اتاقش برگردید.

ممکن است این کار را چندین بار تکرار کنید. سعی کنید با صدای ملایم برایش کتاب بخوانید. ممکن است چند روز طول بکشد تا کودک مطمئن شود که شما همیشه به اتاقش برمی گردید و بعد او با خیال راحت به خواب می رود.

مرجع: کتاب Babycare - Changing/Sleeping/Feeding/Bathing

مترجم: رها کریمی

 

 

 

 

 

 

*نام شما:

ایمیل شما (محرمانه)

شماره تلفن (محرمانه)

*پیام شما:
رتبه: بد خوب
کد نمایش داده شده را تایپ نمایید: