در صورت اینکه ثبت نام نکرده اید، از اینجا ثبت نام کنید.

هفت راهکار برای جوان نگه داشتن قلب

تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۱۱/۱۶------ کد خبر ۲۶

نوشته خانم Ann Robinson

چگونه می توانید خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته قلبی را در هر سنی کاهش دهید؟

سن قلب خود را محاسبه کنید

ممکن است شما به نظر جوان بیایید ولی آیا قلب شما نیز به همان اندازه جوان است؟ سن قلب شما میزان خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته قلبی را در شما مشخص می کند. عواملی وجود دارند که شما نمی توانید آنها را تغییر داده و یا کنترل کنید از جمله: پیر شدن، جنسیت ( در مردان تا 55 سالگی و سپس در زنان ) و داشتن سابقه بیماری قلبی عروقی ( CVD ) در خانواده. عواملی نیز وجود دارند که تحت کنترل شما هستند مثل: سیگار کشیدن، ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی و مصرف مشروبات الکلی. بعلاوه عوامل پنهانی وجود دارند که علائمی از خود نشان نداده ولی خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهند مثل: فشار خون بالا، کلسترول یا قند خون ( دیابت ). شما با استفاده از یک وسیله ساده بصورت آنلاین می توانید سن قلب خود را محاسبه کنید ولی اگر میزان کلسترول و فشار خون خود را بدانید، محاسبه دقیق تر خواهد بود.

تست سلامت انجام دهید

در انگستان افراد بین سنین 40 تا 74 سال هر 5 سال یکبار در مراکز درمانی ، داروخانه ها، کتابخانه های محلی و یا واحد های سیار واقع در مراکز خرید، تست سلامت می شوند. افراد بالای 75 سال می توانند هر سال معاینه شوند. افراد زیر 40 سال عموما در معرض خطر کمتری قرار دارند ولی اگر یکی از بستگان نزدیکشان در سنین جوانی دچار حمله یا سکته قلبی شده باشد، باید به پزشک عمومی مراجعه کنند ( برای مردان بستگان زیر 55 سال و برای زنان بستگان زیر 65 سال ). شما می توانید یک کیت مخصوص آزمایش کلسترول خریداری کرده و در منزل فشار خون را اندازه بگیرید ولی بهتر است با یک پزشک متخصص نیز مشورت نمایید.

سیگار نکشید

حداقل یک سوم بیماری های قلبی عروقی به ترتیب اولویت به 5 عامل خطرآفرین مربوط می شوند: سیگار، فشار خون بالا، الکل، کلسترول بالا و چاقی. کم تحرکی، داشتن یک رژیم غذایی غلط و عدم مصرف میوه ها و سبزیجات فراوان نیز از عوامل دیگر می باشند. بنابراین با ترک سیگار شروع کنید. بله کار سختی است چون نیکوتین موجود در سیگار نسبت به هروئین اعتیادآورتر است. ولی اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید، ترک سیگار بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. در انگلستان تقریبا نیمی از سیگاری ها هر ساله سعی به ترک سیگار می کنند ولی تنها 2 الی3 درصد آنها موفق می شوند. بهترین کار این است که حداکثر کمکی را که می توانید بگیرید. برای موفقیت در این زمینه شواهد نشان می دهند که بهتر است از لحاظ روانی حمایت شوید، درمان برای جایگزینی نیکوتین داشته باشید و از داروهای نسخه ای برای کم شدن میل به سیگار استفاده کنید.

فشار خون خود را پایین بیاورید

فشار خون مطلوب بین 60/90 و 80/120 است، اگر این عدد همواره بالای 90/140 باشد، فشار خون شما بالا است. فشار خون در واقع نسبت اندازه فشار قلب در هنگام تلمبه کردن خون در بدن بر میزان فشار قلب در هنگام استراحت است. با افزایش سن، چاقی، کم تحرکی، نوشیدن مشروبات الکلی و خوردن نمک بیشتر، فشار خون شما نیز بالا می رود. ممکن است شما بطور ارثی فشار خون بالا داشته باشید ، بنابراین حتی اگر لاغر هستید، الکل مصرف نمی کنید، تحرک بدنی داشته و رژیم غذایی درستی را رعایت می کنید، توصیه می کنیم برای تنظیم فشار خون خود از درمان های پزشکی بهره بگیرید.

طوری ورزش کنید که فرصت حرف زدن نداشته باشید

هفته ای دو ساعت و نیم فعالیت بدنی متعادل، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را به میزان 3/1 کاهش می دهد. برای داشتن فعالیت بدنی متعادل، شما باید ابتدا خودتان را گرم کرده و ضربان قلب و تنفس خود را افزایش دهید. شما در هنگام انجام فعالیت های بدنی شدید مثل تند دویدن و یا در حین انجام حرکات سریع ورزشی بدون وقفه برای نفس گیری، نمی توانید صحبت کنید. داشتن تحرک بهتر از نداشتن آن و انجام ورزش های سنگین احتمالا بهتر از ورزش های نرم  و آهسته است. در انگلستان پارکینگ های مخصوصی وجود دارند که بصورت هفتگی رایگان هستند طوریکه شما ماشین خود را در آنجا پارک می کنید و مسافتی را به اندازه 5 کیلومتر می دوید. تعداد 490 پارک در تمام انگلستان برای این منظور وجود دارد. بنابراین اگر به این گروه ملحق شوید، ضرری نمی کنید.

کلسترول خوب را بالا و کلسترول بد را پایین نگه دارید

کلسترول یک نوع چربی است که در غذاهایی مثل گوشت و محصولات لبنی پیدا شده و در کبد ساخته می شود. مجموع کلسترولی که در خون جریان دارد، از لیپوپروتئین هایی با درصد پایین ساخته می شود که نگهدارنده هستند. میزان کلسترول مطلوب باید زیر 5mmol/l و میزان LDL ( لیپوپروتئین یا کلسترول بد ) باید زیر 3mmol/l باشد. ولی برای تعیین میزان کلسترول ، شما باید سایر فاکتورهای خطر را برای مشخص کردن اندازه آن در نظر بگیرید. اگر کلسترول شما بالا باشد باید بیشتر ورزش کنید و رژیم غذایی با کلسترول پایین داشته باشید. اگر این دو روش جوابگو نبودند، باید داروی استاتین مصرف کنید.

سن قلبتان را خیلی جدی نگیرید

سن قلب من تقریبا هشت سال پیرتر از سن واقعی من است. من همه گزینه های درست را رعایت کردم ولی پدر من در جوانی دچار حمله قلبی شد. علی رغم اینکه نوع زندگی او با من کاملا متفاوت بود. او سیگار می کشید و هیچوقت ورزش نمی کرد. پس در حالیکه توصیه می شود سن قلبتان را اندازه گیری کنید، خیلی به اعداد و ارقام توجه نداشته باشید. آنها تنها میزان خطر احتمالی را نشان می دهند و الزاما اتفاقات را پیش بینی نمی کنند. حداقل من اینطور فکر می کنم.

مرجع: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/jan/22/seven-ways-to-lower-your-heart-age

مترجم: رها کریمی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تگها : ورزش , دیابت , قند خون , سن قلب , حمله قلبی , سکته قلبی , میزان خطر ابتلا به حمله قلبی , پیر شدن , جنسیت , سابقه بیماری قلبی عروقی , سیگار , رژیم غذایی , مشروبات الکلی , فشار خون بالا , کلسترول , تست سلامت , کیت مخصوص آزمایش کلسترول , کم تحرکی , فعالیت بدنی , حرکات سریع ورزشی , ورزش های سنگین , لیپوپروتئین , استاتین
ارسال نظر
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی